-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)
-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:52241 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

جايگاه قداست, در اسلام را تشريح كنيد؟
روح دين را همين قداست تشكيل ميدهد, به طوري كه تمام اديان الهي براحترام گذاردن خاص به خداوند وهرچه وهركس كه به او منسوب است تأكيد ميورزند. روايات ما براين مطلب تأكيد دارد كه(هل الايمان الّا الحبّ) آيا ايمان جزمحبّت ودوستي امر ديگري است؟(1)
از اين رو در اسلام اولين مرتبه قداست براي خداي تبارك وتعالي است ودرمراتب بعدي هركس به او نزديكتر وداراي ارتباط بيشتربا اوست. پروردگارمتعال به دليل هستي مطلق, كمال مطلق و... ازبرتري بينظيري برخورداراست وطبيعي است ازهمه محبوبترودوست داشتنيتر باشد, تا اندازه اي كه بايد دربرابر او به خاك افتاد وپيشاني را برزمين ساييد. اين سجده به دليل همان قداست است. درمرتبه بعد, پيامبراكرم(ص) به دليل بيشترين ارتباط با خداوند, داراي تقدس واحترام بيشتري است, تا آنجا كه خداوند وفرشتگانش براودرود ميفرستند واز مومنان نيزميخواهند تا درود بفرستند.(2) وشرع مقدس گذاردن دستِ بدون وضو را بر نام آن حضرت حرام ميداند.
اين قداست پس ازخداوند , به پيامبروجانشينان او يعني امامان معصوم(عليهم السلام) ـ كه ازطرف خدا منصوب شده اند ـ گسترش مييابد.
بوسيدن ضريح امامان(عليهم السلام) و زيارت حرم آنها همگي برخاسته ازهمين قداست است. درمراتب بعدي يعني پس ازامامان(عليهم السلام) اين قداست به همه كساني كه به گونه اي به آنان منتسب اند, مانند سادات ومراجع وعلماي ديني سرايت ميكند. با اينكه بوسيدن دست وتواضع بيش از اندازه براي غير ازخدا در اسلام نكوهش گرديده, ولي مواردي استثناء شده است, ازجمله:(انه من اريد به رسول الله؛(3) كسي كه به جهت انتساب به پيامبر دستش را ببوسند.) يعني اين شخص ازچنان عظمتي برخورداراست كه به جاي پيامبر(ص) دست او را ميبوسند.
ولي فقيه نيزبه دليل انتسابش به امام معصوم(عليهم السلام) وجانشيني وي مراتبي ازهمان قداست را داراست. آيا ميشود كسي خدا را دوست بدارد ولي پيامبرش را دوست ندارد؟! آيا مي شود كسي پيامبر را دوست بدارد ولي به جانشينان او(امامان) علاقه نداشته باشد؟! و آيا ميتوان امام معصوم(عليهم السلام) را دوست داشت, ولي جانشين او را گرامي نداشت؟
(1) كافي , ج2, ص 125, روايت 5
(2) سوره احزاب, آيه 56
(3) بحارالانوار, علامه مجلسي ج26, باب 100 روايت 25

پرسشها وپاسخها
استاد محمد تقي مصباح يزدي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.